Seminarium PTE: Obowiązki w raportowaniu zrównoważonego rozwoju.

Czy jesteśmy jeszcze na fali entuzjazmu wobec neutralności klimatycznej?

Z inicjatywy Rady Naukowej gdańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 27 lutego 2025 r. odbyło się seminarium naukowe online pt. „Obowiązki w raportowaniu zrównoważonego rozwoju. Czy jesteśmy jeszcze na fali entuzjazmu wobec neutralności klimatycznej?".

Gościem i prelegentem spotkania był Pan Andrzej Czyrko, Dyrektor Biura Sprzedaży TFI PZU SA oraz Dyrektora Biura Sprzedaży Produktów Inwestycyjnych i Oszczędnościowych PZU Życie S.A.

Ekspert skupił uwagę słuchaczy na temacie „ESG z perspektywy rynków kapitałowych i inwestorów”. Podczas seminarium szczególną uwagę poświęcono podstawom prawnym ESG w funkcjonowaniu rynków kapitałowych, takim jak: Taksonomia UE, Rozporządzenie SFDR, Dyrektywy CSRD i CSDD oraz istocie EU Sustainable Finance Framework. Omówiono znaczenie zasady podwójnej istotności, czyli wpływu działalności gospodarczej na środowisko i społeczeństwo oraz wpływu czynników ESG na wyniki finansowe firm. Przedstawiono również istotę raportowania głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych (PAI) oraz sposoby przeciwdziałania greenwashingowi, czyli nieuczciwym praktykom marketingowym związanym z ekologicznymi deklaracjami przedsiębiorstw.

Spotkanie zakończyło się interesującą wymianą opinii na temat obowiązku raportowania z perspektywy specyfiki wybranych branż oraz społecznego odbioru nazw ESG i zrównoważony rozwój. Prelegent odpowiedział również na pytania zadane przez słuchaczy: 1. Czy klienci rzeczywiście chcą rozwiązań, które „zmieniają świat na lepsze", czy jednak traktują je „tylko" jako element budowania wizerunku „przyzwoitej firmy"?, 2. Czy w przeciwieństwie do liderów regulacyjnych, którzy są entuzjastami neutralności klimatycznej, firmy podchodzą do ESG bardziej pragmatycznie, obawiając się kosztów i biurokracji" i 3. Jaka jest rola instytucji finansowych w procesie finansjalizacji środowiska przyrodniczego (w kontekście zrównoważonego rozwoju)?

Spotkanie prowadziły: dr Magdalena Markiewicz i dr hab. Joanna Bednarz, prof. UG z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Wydarzenie skupiło liczne grono ekspertów i entuzjastów ESG z uczelni, z sektora finansowego, przedsiębiorstw oraz studentów.

 dr hab. Joanna Bednarz, prof. UG

Przewodnicząca Rady Naukowej PTE Oddział w Gdańsku 

Andrzej Czyrko

Od 2012 roku związany z Grupą PZU - największą instytucją finansową w naszej części Europy. Aktualnie pełni funkcję Dyrektora Biura Sprzedaży Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA oraz Dyrektora Biura Sprzedaży Produktów Inwestycyjnych i Oszczędnościowych PZU Życie S.A., będąc odpowiedzialnym za relację z klientami detalicznymi, korporacyjnymi i instytucjonalnymi w obszarze rozwiązań inwestycyjnych opartych o usługę zarządzania aktywami, fundusze inwestycyjne oraz rozwiązania ubezpieczeniowe. Wcześniej przez kilkanaście lat związany z instytucjami bankowymi – Bankiem Handlowym w Warszawie S.A. oraz Bankiem Millennium S.A. Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego na kierunku: zarządzanie finansami i rachunkowość. Posiadacz “CFA ESG Investing Certificate”, potwierdzającego zdanie międzynarodowego egzaminu z obszaru ESG.

dr Magdalena Markiewicz

Prodziekan ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na Wydziale Ekonomicznym UG. Wykładowczyni, w tym także na studiach podyplomowych MBA i „Menedżer ESG”. Kierownik i koordynator projektów popularyzujących zrównoważony rozwój w ramach programów NCBiR, MNiSW, MNiE, Komisji Europejskiej, NBP, WFOŚ i NFOŚ. Jej zainteresowania badawcze i publikacje obejmują rynki finansowe, w tym fuzje i przejęcia, internacjonalizację walut oraz waluty cyfrowe, społeczną odpowiedzialność akademicką i biznesową, zieloną bankowość i finanse ESG. Członkini Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

dr hab. Joanna Bednarz, prof. UG

Przewodnicząca Rady Naukowej PTE O/Gdańsk. Kierownik Katedry Biznesu Międzynarodowego i Zakładu Handlu Zagranicznego na Wydziale Ekonomicznym UG. Liczne publikacje naukowe dotyczące budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, przedsiębiorczości, zachowania konsumentów oraz zarządzania marką. Ma bogate doświadczenie we współpracy z uczelniami zagranicznymi.

 

Wróć