|
|
|
|
|
|
Informacja na koniec realizacji projektu:
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku od lipca 2006 do września 2007 realizowało projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, noszący tytuł "Układam puzzle swojego życia". Skierowany był on do dwóch, związanych ze sobą grup - młodzieży w wieku 15-24, wychowującej się bądź wciąż utrzymującej kontakt, z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi oraz do wychowawców tej młodzieży.
Do współpracy przystąpiły cztery placówki z Trójmiasta:
- |
Dom Dziecka w Gdańsku |
- |
Dom Integracyjno-Rodzinny w Gdańsku |
- |
Dom Dziecka "Na wzgórzu" w Sopocie |
- |
Dom Dziecka w Gdyni. |
Zgodnie z założonym planem, młodzież i wychowawcy wzięli udział w szkoleniach i warsztatach specjalnie przygotowanych dla obu grup. Młodzież skorzystała z kursów zawodowych:
- |
Nowoczesny sprzedawca z obsługa kas fiskalnych |
- |
Telemarketing - zarabiaj pieniądze w domu |
- |
Prowadzenie nowoczesnego sekretariatu |
- |
Prawo jazdy kategorii B |
Ponadto dla tej grupy zorganizowane zostały warsztaty wyjazdowe - Interpersonalne oraz Aktywnych metod poszukiwania pracy. Pedagodzy mieli swój własny blok zajęciowy. Składał się on z czterech treningów terapii ericksonowkiej:
- |
Chochlik męczybrzuszek - psychoterapia dzieci i młodzieży z objawami psychosomatycznymi, |
- |
W kuźni Hefajstosa - terapia dzieci agresywnych, |
- |
Jeden mały krok, wiele małych kroków - terapia ofiar i sprawców przemocy, |
- |
Terapia osób wykorzystywanych seksualnie. |
Podobnie jak młodzież, wychowawcy wzięli również udział w wyjazdowych warsztatach. Dla nich przygotowany został temat Zarządzania czasem i panowanie nad stresem.
W sumie projekt objął 103 osoby - 46 wychowawców oraz 57 wychowanków. Każda z tych osób, po zakończeniu szkolenia, wypełniała ankietę mającą na celu ocenić poziom merytoryczny szkolenia, a także jego organizacje. Dla obu grup powstały osobne zestawienia prezentujące poziom zadowolenia.
Z ankiet dla młodzieży można wyczytać:
- |
aż 93% uczestników uznało, iż w skutek szkolenia podniosło swoje kwalifikacje, |
- |
innym wysokim wskaźnikiem jest wiara we własne siły umiejętności - 81% beneficjantów napisało, że wzrosła ona dzięki szkoleniu, |
- |
także, w oczach uczestników zwiększyły się ich umiejętności społeczne - 88% byłych kursantów dzięki szkoleniu chce brać udział w życiu wspólnot, w których się znajduje lub będzie znajdować, |
- |
najwyższe oceny otrzymały inne działania - 95 % beneficjentów stwierdziło, że wzrosło ich poczucie odpowiedzialności za własne życie, a 92% jest zadowolonych z kursów, w których wzięła udział oraz uważa je za przydatne, |
- |
najniżej, ale satysfakcjonująco, oceniony został wskaźnik odnoszący się do pracy - tylko 71% chce podjąć zatrudnienie związane z ukończonym szkoleniem. Niższy poziom tego wskaźnika wynika z młodego wieku uczestników szkolenia, kiedy to raczej myśli się o szkole, a nie o pracy. |
Wychowawcy w swoich ankietach oceniali kursy, biorąc pod uwagę inne czynniki. Po zebraniu danych, otrzymane zostały następujące wyniki:
- |
95% uczestników szkolenia uznało, iż wskutek udziału z zajęciach wzrosły ich kwalifikacje, co przełoży się na poprawę jakości wykonywanej pracy oraz szkolenie wpłynęło na wzrost ich motywacji i wiary we własne siły, a także na rozwinięcie ich umiejętności interpersonalnych |
- |
niewiele mniej, bo 93% kursantów, ma zamiar wziąć udział w dalszych szkoleniach zwiększających ich umiejętności i kwalifikacje oraz oceniło szkolenie, w którym brało udział jako bardzo dobre |
- |
najlepiej ocenione zostały własny poziom satysfakcji z ukończonego szkolenia - 98% badanych respondentów napisało, że szkolenie spełniło ich oczekiwania, a 100% uznało, że szkolenia pomogą im w codziennej pracy. |
Poza ankietami, badającymi stan bezpośrednio po zakończeniu szkolenia, przeprowadzone zostały trzy badania - rozmowy z uczestnikami szkoleń, w sześć miesięcy po zakończeniu kursu. Zadane zostały dwa pytania - o podjęcie pracy oraz chęć kontynuacji szkolenia. Wyniki przekroczyły oczekiwania - aż 12 wychowanków podjęło pracę (w projekcie planowane było, że tylko dwoje), a 18 kontynuuje dalszą naukę (by projekt został zrealizowany, wystarczyło przekroczyć próg wysokości 14 osób). Jest to prawdopodobnie efekt dobrej koniunktury i zapotrzebowania na "ręce do pracy" w gospodarce, ale też wzrost świadomości, że im jest się bardziej aktywnym i wierzy w swe możliwości, tym łatwiej znaleźć sobie potem swoje miejsce w życiu.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Gdańsku, pragnie serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji projektu w tym, dyrektorom placówek oraz innym osobom, które utrzymywały bieżący kontakt z nami, wspierając słowem i czynem. Młodzieży i wychowawcom, za sumienne uczestnictwo w zajęciach, wykładowcom za duże zaangażowanie w prowadzenie zajęć oraz wszystkim, bez których projekt stałby się tylko prostym zbiorem działań spisanych na kartkach papieru.
Jeszcze raz serdecznie dziękujemy!
Projekt w liczbach:
- |
w ramach projektu odbyły się 3 kursy zawodowe, 1 kurs prawa jazdy, 4 warsztaty terapii ericksonowskiej oraz 6 warsztatów wyjazdowych |
- |
w szkoleniach wzięło udział 46 wychowawców oraz 57 wychowanków |
- |
w realizację projektu zaangażowane były 4 placówki opiekuńczo-wychowawcze z Trójmiasta |
- |
zrealizowane zostało 517 godzin szkoleń i warsztatów, |
- |
102 osoby otrzymały zaświadczenia zakończenia szkoleń, |
- |
po kursach 12 osób spośród młodzieży biorącej udział w zajęciach, podjęło pracę, |
- |
projekt trwał 15 miesięcy, |
- |
zjedzonych zostało setki obiadów, wypito mnóstwo kawy, herbaty i wody mineralnej, |
- |
rozdano 48 mp3 playerów, |
|
...oraz wykonano bardzo dużo telefonów, wysłano setki maili, zapisano masę kartek i zawiązano parę dobrych znajomości! |
|
|
|